Pierwsza pomoc: Co robić, gdy DZIECKO SIĘ ZADŁAWI? (LDD#7)

[Grudzień 2017]

 

Pierwsza pomoc#2: CO ROBIĆ, GDY DZIECKO SIĘ ZADŁAWI? – FILM

Filmy o pierwszej pomocy to najważniejsze na świecie filmy na portalu! Bo pokazuję tu sytuacja, gdy nie ma czasu szukać wiedzy w internecie czy książkach. I bardzo, bardzo się cieszę, że te filmy oglądasz. Bo to znaczy, że zależy Ci na tym, żeby umieć pomóc, jeśli ludzkie życie będzie zagrożone w Twojej obecności! 

Gdy nasze dziecko się zadławi, trzeba działać szybko! Zobaczcie, co należy robić, żeby mu pomóc.

Film na podstawie aktualnych (z 2015r)wytycznych Polskiej Rady Resuscytacji
i mojej wiedzy z kursu EPLS, który odbył się 16-17.09.17 w Okręgowej Izbie Lekarskiej w Krośnie (delegatura OIL Kraków)

 

Pierwsza pomoc#2: CO ROBIĆ, GDY DZIECKO SIĘ ZADŁAWI? – TEKST

A dla tych, którzy wolą czytać (ale pierwszą pomoc lepiej zobaczyć!):

Co to jest zadławienie?

W gardle znajduje się wejście do krtani (otwór, zasłaniany przez nagłośnię). Jeżeli drobny połknięty przedmiot nie przemieści się w dół, do przełyku, tylko wpadnie do tego otworu i go zatka – wtedy mamy ZADŁAWIENIE. Jeśli zatka całkowicie, człowiek w ciągu kilku minut się udusi, bo wdychany tlen nie ma jak dostać się do płuc (a z płuc do narządów życiowo ważnych, np. do mózgu, serca itd.).

Rysunek 1 – Róża mistrzem Painta! Na różowo drogi pokarmowe (tu powinno trafiać jedzenie). Na niebiesko drogi oddechowe – jak jedzenie trafi tutaj, jest źle.

Czym dziecko może się zadławić?

Wszystkim. Ale najczęściej są to kęsy pokarmu (winogrona, kawałki innych owoców, orzechy, landrynki, inne twarde cukierki) oraz drobne przedmioty (fragmenty LEGO, koraliki, małe monety).

Szczęście w nieszczęściu: dzieci zwykle dławią się przy świadkach. Tym świadkiem możesz być Ty.

Jak rozpoznać zadławienie?

Podejrzewaj zadławienie, kiedy Twoje dziecko podczas posiłku albo zabawy małymi przedmiotami (albo w sytuacji, gdy właściwie nie wiesz, co robiło, bo byłeś zajęty czym innym i akurat nie patrzyłeś) zaczyna NAGLE mieć problemy z oddychaniem: kaszle, świszczy, charczy, nie może mówić, jest przestraszone. Może być tak, że nie kaszle, bo nie jest w stanie wydać z siebie żadnego dźwięku (ani nabrać powietrza) i widzisz, że po prostu się dusi.

Co robić?

  1. Oceniasz kaszel:

może być efektywny (dobrze) albo nieefektywny (źle)

Kaszel EFEKTYWNY: dziecko kaszle głośno, jest w stanie odpowiadać na twoje pytania, masz z nim kontakt, może być czerwone na twarzy (czerwone, a nie sine!)

  • NIE PRZESZKADZASZ dziecku (bo efektywny kaszel to najlepszy sposób na odkrztuszenie ciała obcego). Przytulasz dziecko delikatnie i zachęcasz do kaszlu (obserwując jednocześnie, czy nie udaje się mu wykrztusić ciała obcego). Bierzesz do ręki telefon, bo może być zaraz potrzebny.

Jeżeli kaszel w ciągu kilku sekund nie spowoduje odkrztuszenia ciała obcego, WZYWASZ KARETKĘ. Już teraz! Bo za chwilę będziesz zajęty ratowaniem dziecka. (Jeżeli jednak za chwilę dziecko odkaszle ciało obce, dzwonisz jeszcze raz i karetkę odwołujesz).

Jeśli kaszel zmienia się w nieefektywny, wkraczasz z rękoczynami (porównaj niżej).

Kaszel NIEEFEKTYWNY: dziecko kaszle cicho albo w ogóle nie jest w stanie wydobyć z siebie żadnego dźwięku, nie jest w stanie słownie odpowiadać na Twoje pytania, SINIEJE

––> WKRACZASZ Z RĘKOCZYNAMI, jednocześnie WZYWAJĄC KARETKĘ (robi to drugi świadek albo Ty szybko wybierasz numer pogotowia i włączasz głośnik, żeby mieć ręce wolne)

Poniżej opisane rękoczyny w zależności od tego, czy chodzi o niemowlaka czy o dziecko powyżej 1. roku życia.

NIEMOWLAK (czyli dziecko do ukończenia 1. roku życia)

  1. PIERWSZY RĘKOCZYN = UDERZENIA W OKOLICĘ MIĘDZYŁOPATKOWĄ

Dziecko kładziesz na swoim przedramieniu (i opierasz o udo, bo tak jest najwygodniej). Ręką, która jest pod dzieckiem, u małego niemowlaka podtrzymujesz główkę, opierając palce na twardych elementach brody (nie ma miękkiej szyjce).

Uderzasz otwartą dłonią w okolicę międzyłopatkową (w środek pleców). MOCNO. 5 razy. Po każdym uderzeniu zerkasz, czy ciało obce wypadło. Jeśli wypadło, przerywasz uderzanie.

Jeżeli 5 uderzeń w plecy nie przyniesie efektu…

  1. DRUGI RĘKOCZYN = UCIŚNIĘCIA KLATKI PIERSIOWEJ

Kładziesz rękę wzdłuż pleców dziecka (dłoń na potylicy) i przekręcasz dziecko na plecy, ochraniając wciąż jego głowę (na filmie pokazuję, jak to robić). Dziecko ustawiasz głową w dół, buźka zwrócona trochę w bok. Dwoma palcami, podobnie jak przy resuscytacji, uciskasz mocno dolną połowę mostka. 5 razy. Po każdym uciśnięciu zerkasz, czy ciało obce wypadło z buzi. Jeśli wypadło, przerywasz uciskanie.

Te czynności powtarzasz w kółko (5 uderzeń, 5 uciśnięć, 5 uderzeń, 5 uciśnięć….).

Jeżeli dziecko straci przytomność ––> REANIMUJEMY!!!

4. RESUSCYTACJA NIEPRZYTOMNEGO NIEMOWLAKA:

  • Układasz dziecko na twardym podłożu, udrażniasz drogi oddechowe
  • Wykonujesz 5 oddechów ratunkowych od razu!!! Bardzo ważne. Nie tracisz czasu na ocenę stanu dziecka. Twoje dziecko straciło przytomność, bo wyczerpało zapasy tlenu z organizmu. Dostarcz mu tlen!
  • Wykonujesz na zmianę 15 uciśnięć klatki piersiowej (1 dłonią na dolną połowę mostka, na głębokość 1/3 klatki piersiowej, z szybkością 100–120/min) i 2 oddechy ratunkowe. Jeżeli dziecko jest duże, wygląda raczej jak dorosły, uciskasz klatkę obiema dłońmi. Powtarzasz te czynności, aż przyjedzie pomoc.

STARSZAK (czyli dziecko powyżej 1 roku życia)

  1. PIERWSZY RĘKOCZYN = UDERZENIA W OKOLICĘ MIĘDZYŁOPATKOWĄ

Dziecko przechylasz przez swoje kolano. Jedną dłoń opierasz na jego klatce piersiowej. Drugą otwartą dłonią uderzasz w okolicę międzyłopatkową (w środek pleców). MOCNO. 5 razy. Po każdym uderzeniu zerkasz, czy ciało obce wypadło. Jeśli wypadło, przerywasz uderzanie.

Jeżeli 5 uderzeń w plecy nie przyniesie efektu…

  1. DRUGI RĘKOCZYN = UCIŚNIĘCIA NADBRZUSZA

Klękasz za stojącym dzieckiem. Jedną dłoń składasz w pięść i opierasz na  nadbrzuszu dziecka (czyli na górnej części brzucha, zaraz pod tym, jak kończy się mostek = w tym miejscu, gdzie kończy się twarda klatka piersiowa i zaczyna miękki brzuch). Drogą dłonią obejmujesz pięść. Uciskasz mocno do siebie, nieco w górę. 5 razy. Po każdym uciśnięciu zerkasz, czy ciało obce wypadło z buzi. Jeśli wypadło, przerywasz uciskanie.

Te czynności powtarzasz w kółko (5 uderzeń, 5 uciśnięć, 5 uderzeń, 5 uciśnięć….).

Jeżeli dziecko straci przytomność ––> REANIMUJEMY!!!

  1. RESUSCYTACJA NIEPRZYTOMNEGO STARSZAKA:

  • Układasz dziecko na twardym podłożu, udrażniasz drogi oddechowe
  • Wykonujesz 5 oddechów ratunkowych od razu!!! Bardzo ważne. Nie tracisz czasu na ocenę stanu dziecka. Twoje dziecko straciło przytomność, bo wyczerpało zapasy tlenu z organizmu. Dostarcz mu tlen!
  • Wykonujesz na zmianę 15 uciśnięć klatki piersiowej (jedną dłonią na dolną połowę mostka, na głębokość 1/3 klatki piersiowej, z szybkością 100–120/min) i 2 oddechy ratunkowe. Jeżeli dziecko jest duże, wygląda raczej jak dorosły, uciskasz klatkę obiema dłońmi. Powtarzasz te czynności, aż przyjedzie pomoc.

To tyle. Pamiętaj, by wezwać karetkę jak najszybciej!

Oby Ci się nigdy taka sytuacja nie przydarzyła. Ale jeśli się przydarzy, wiesz już, co robić :).

Artykuł na podstawie aktualnych (z 2015r)wytycznych Polskiej Rady Resuscytacji
i mojej wiedzy z kursu EPLS, który odbył się 16-17.09.17 w Okręgowej Izbie Lekarskiej w Krośnie (delegatura OIL Kraków)





JEŚLI UWAŻASZ, ŻE TAKIE INFORMACJE SĄ PRZYDATNE, POWIEDZ PROSZĘ O LEKARZDLADZIECI.PL SWOIM ZNAJOMYM! 🙂

Zapraszam Cię w inne moje miejsca:

YOUTUBE

Tutaj znajdziecie wszystkie moje FILMY.

 

FACEBOOK

Tutaj znajdziesz krótkie informacje medyczne i życiowe rozważania

 

 

INSTAGRAM 

Tutaj trochę medycyny, ale więcej mnie. Głównie różne żarty (Ale czy śmieszne?).

Email: rhajkus@gmail.com