Wasze pytania#9: DZIECKO 2,5-LETNIE MAŁO MÓWI – CZY SIĘ MARTWIĆ?

Na zdjęciu Lolek w wieku 2,5 lat. On chyba nigdy nie mówił mało…

Zacznę od tego, że jestem daleka od wrzucania wszystkich dzieci do jednego worka. Wiadomo, że każdy z nas, czy to mały czy dorosły, robi wiele rzeczy w swoim tempie, w zgodzie z własnym temperamentem i charakterem, a porównywanie się nawzajem nic dobrego zwykle nie wnosi.
To, że dziecko sąsiadki w wieku 6 miesięcy miało 10 zębów i jadło całego schabowego nie oznacza absolutnie, że Twojemu coś brakuje .

Z drugiej strony, mamy ustalone, co mniej więcej w danym wieku dzieciaczek powinien umieć, bo jakoś musimy monitorować jego rozwój. Traktujemy to pomocniczo, a każdy maluch to indywidualny osobnik, więc indywidualny przypadek .


Co powinno w teorii umieć 2,5 roczne dziecko, jeśli chodzi o rozwój mowy?


Najważniejsze – powinno Cię już dobrze rozumieć! Jeśli Cię nie rozumie – na pewno trzeba się takiemu maluchowi medycznie przyjrzeć.
Jak mówisz: “Podaj twoje buty” – sięga po swoje buty. Jak mówisz: “Idziemy na pole/zewnątrz/jakkolwiek mówicie”, to rusza w kierunku drzwi. To znaczy, że jak używasz jakichś słów często, to widać, że zna ich znaczenie.
(PS. Jak mówisz: “nie bij brata”, a ono dalej bije, to wiecie, nie kwestia braku zrozumienia .


Około 2 lat: 

Dziecko powinno używać zwrotów składających się z 2 słów (np. “daj pić”).
Stara się porozumiewać mową, zamiast gestykulacją. (Np. mówi “pić”, a nie tylko pokazuje kubek).
Powinno używać kilkudziesięciu słów w stylu: mama, tata, tak, nie, papa i byłoby dobrze, gdyby większość albo chociaż połowę tych słów rozumiały obce osoby.

Z każdym miesiącem zasób słów się powiększa. I 3-latek mówi już 3-4 wyrazowe zdania.
Dziecko w tym wieku wiele słów “przekręca” albo sobie upraszcza i to normalne. Np. “pika” zamiast “piłka”.

Opóźnień w mówieniu, jeżeli poza tym dziecko rozwija się zupełnie prawidłowo, zwykle nie diagnozujemy przed ukończeniem 2 roku życia. A w razie niepokoju przyglądamy się dziecku pod tym kątem w wieku ok. 30 miesięcy, czyli właśnie 2,5 roku.
(Ale możemy sprawdzić i w wieku 18 miesięcy, 24 miesięcy, kiedy chcemy).
.
Wykonujemy wtedy Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy. To jest taki test, gdzie jest podanych ok.100 słów i razem z rodzicem liczymy, ilu z tych słów w danym wieku dziecko potrafi użyć.

Uwaga: od DZIEWCZYNEK wymagamy więcej,

bo zaobserwowano, że dziewczynki wcześniej używają większej ilości słów, więc inaczej interpretujemy wynik u dziewczynek, niż u chłopców.

2,5 letnie (30-miesięczne) dziecko według kwestionariusza ze strony Medycyny Praktycznej:
Dziewczynka: używa co najmniej 55 słów i łączy wyrazy.
Chłopiec: używa co najmniej 42-43 słów i łączy wyrazy.

 

CO ROBIĆ, BY WSPOMÓC DZIECKO?

Przede wszystkim dużo do niego mówić. Normalnie, bez gugania. Codzienne rozmowy z domownikami to najlepsza szkoła mówienia dla Twojego malucha.



JEŚLI UWAŻASZ, ŻE TAKIE INFORMACJE SĄ PRZYDATNE, POWIEDZ PROSZĘ O LEKARZDLADZIECI.PL SWOIM ZNAJOMYM! 🙂

Zapraszam Cię w inne moje miejsca:

YOUTUBE

Tutaj znajdziecie wszystkie moje FILMY.

 

FACEBOOK

Tutaj znajdziesz krótkie informacje medyczne i życiowe rozważania

 

 

INSTAGRAM 

Tutaj trochę medycyny, ale więcej mnie. Głównie różne żarty (Ale czy śmieszne?).

Email: rhajkus@gmail.com